Pere Calders al Magatzem

dsc07599       El dissabte dia 28 de març el grup escènic Tecla Smith Teatre Popular va estrenar al Magatzem l’obra Invasions. Contes de Pere Calders. L’atrabiliària i incombustible Tecla Smit —potser aquest nom tan astut espera que l’ajuntament financi vés a saber quina insòlita beca— comet las gosadia de presentar en escena uns quants contes d’un dels grans mestres de la narrati-va del segle XX. ¿Pere Calders al Magatzem? Sí, i de la manera adient a la seva grandària, en escena, i amb un bon grapat de contes, nou per un costat i dotze contes breus per l’altre.

       La primera sorpresa amb què es troba l’espectador és l’aparició, entre nar-ració i narració, de les petites peces que Pere Calders va denominar ‘contes breus’ que hi apareixen al llibre Invasió subtil i altres contes (1978). Els dotze contes breus fan a l’escenari el paper d’una mena de frontisses narratives o d’entremesos dramàtics. Sens dubte, es tracta d’un bon recurs, una manera adequada per configurar un conjunt escènic que, encara que no en total con-gruència o concatenació —tal vegada impossibles d’aconseguir— sí en acorda-da harmonia. Perquè els petits contes de Pere Calders, amb les seves particu-lars riqueses, no només serveixen com a diversos colofons de les successives peces dramàtiques. En primer lloc, i des d’una perspectiva de la mera organit-zació escènica, les actrius-personatges mobilitzen parts de l’attrezzo, situen decoració i mobiliari i fan el paper de subtils moviments de caiguda del teló. En segon lloc —i aquest és el capital sentit de la seva funció escènica—, des d’una perspectiva estructural els petits contes presenten una dimensió estric-tament oral, amb la qual cosa les peces entre les quals s’intercalen prenen un singular protagonisme dramàtic. Així s’explica l’espectador que les actrius-personatges dels petits contes no tinguin cap figuració individual, que no si-guin personatges autònoms, independents, i així s’explica que llurs movi-ments siguin obligadament mecànics, automàticament rítmics. La suma d’aquests elements atorga a l’oralitat una importància excepcional, decisiva. I els dotze petits contes es constitueixen en una peça sencera i uniforme que recorre tota la representació escènica i avança de manera solidària entre el conjunt de contes llargs.

dsc07606       Un total de nou contes, “L’esperit guia”, “Pedagogia aplicada”, “Història na-tural” , “L’arbre domèstic”, “Feblesa de caràcter”, “Un crim”, “Nit de pau i bo-nes festes”, “Invasió subtil” i “Cicle de terror” (La pràctica totalitat correspon a Cròniques de la veritat oculta, 1955), es despleguen al llarg de la represen-tació escènica. És davant d’aquests nou contes on la resposta del públic és particularment significativa. Al costat de la ironia també hi apareixen l’humor i un suau costumisme que vesteix els personatges. Però és la ironia, subtil i intel·ligent, la que és capaç de fer-hi participar l’espectador fent-lo còmplice. Perquè l’espectador ha de realitzar l’esforç de distanciar-se de l’episodi que contempla, de l’escena que té al davant. I aquest distanciament —l’espectador ho admet al final— no és sinó una forma de mirar-se a si mateix i a l’absurd de la condició humana.

       L’obra Invasions. Contes de Pere Calders que Tecla Smith Teatre Popular ha estrenat al Magatzem mostra el veritable sentit dels contes d’un dels grans narradors del segle XX: Que la ironia no és un simple artifici literari o teatral, sinó una manera de mirar-se l’ésser humà i veure les seves mesquineses.

JUAN GONZÁLEZ SOTO
2 d’abril de 2009

(Fotos de Martí Xirinacs)

Text publicat al diari “El Punt” edició Camp de Tarragona el dia 11 d’abril 2009    p. 25

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s