L’Hort dels cirerers

{Aquí ens arriba la primera crítica teatral de la temporada… queda oberta la ronda de comentaris!}

Em feia gràcia veure un hort dels cirerers en versió professional! I tornar al Romea, després de molts anys.

Una obra que només coneixia gràcies al final de curs del Francesc Cerro, on es va fer un muntatge parcial, adaptat a les possibililtats dels alumnes i al plantejament del curs.

Això em donava un cert coneixement dels personatges i de l’obra en general.

Comença la funció i van apareixent personatges coneguts i menys coneguts. Lopakhin (David Selvas) entra i es posa a dormir, mentre el públic va apagant els mòbils. Després de l’escena inicial, entra la família! Fotent una escandalera fantàsticament frívola (per a mi, una de les millors escenes).

Al meu entendre, l’obra flueix amb naturalitat, i no li vaig veure moments d’aquells que dius per esborrar, però la segona aparició del gran arbre, i la presència obsessiva del nen (Grisha) més aviat em sobraven (l’arbre em recordà l’entrada del dimoni dels pastorets, però des de dalt). I també el quisu de la pobra Carlota, que cada cop que apareixía s’havia de fer notar.

Per cert: els personatges no paren de fumar. Una originalitat: el número de “màgia” fent participar un espectador.

Emocions, poques, inclòs el final de Firs, que em va resultar fred.

Aquesta obra té un doble final: quan marxa la família, el públic ho entèn com el final, però encara resta la soledat de Firs, que ha de comprovar que se l’han oblidat, i apagar-se com la casa.

M’esperava un Gaev més piju, potser no tant contingut i una Andreievna més visceral. En canvi vaig veure una Varya consistent, i el Lopakhin que transmet bé el canvi d’actitud, quan ja és el nou propietari de la finca. Quant a la música, jo la vaig trobar encertada, contrariament a alguna altra opinió que li sembla anacrònica (opino que un anacronisme ben administrat pot donar bons resultats).

Conclusió: una estona entretingudeta

Petita fitxa: L’hort dels cirerers, d’Anton Txèkhov, versió David Mamet, direcció Julio Manrique, traducció Cristina Genebat

Pau Gavaldà (Tarragona)

Anuncis

Deixa un comentari

